Toimitusjohtaja Siamäk Naghian
Sitä työhaastattelua Siamäk Naghian ei unohda koskaan. Vuonna 2004 Nokialla työskennellyt tekniikan tohtori haki Genelecin tuotekehitysjohtajaksi, koska oli jo kauan toivonut saavansa töitä vaimonsa ja appivanhempiensa kotiseudulta. Iranissa luonnon lähellä kasvanut mies oli ihastunut savolaiseen luontoon, järviin ja metsiin. Hän oli seuraillut alan lehtien ilmoituksia. Musiikkia ja taiteita harrastava mies kiinnostui Genelecistä, kulttuurin ja teknologian yhdistelmästä.”
En ollut teknologian ympäristössä tavannut koskaan sellaista ilmapiiriä. Keskustelimme ihmisistä ja kulttuurista. Minua vastapäätä istui partainen, hiljainen mies, jolla oli tutkiva katse. Ajattelin hänen esittävän vaikeita kysymyksiä, mutta hän ei kysynyt yhtään mitään. Hän vain kuunteli tarkkaan. Lopuksi kysyin, onko mitään kysyttävää. Partainen mies sanoi: Ei. Olin hämmästynyt.”
Siamäk Naghianin ensitapaaminen Ilpo Martikaisen kanssa jatkui Genelecin auditorioon, jossa Martikainen halusi tarjota vieraalleen kuuntelukokemuksen. Miehille syntyi hieno keskustelu musiikista ja kuuntelemisesta.”
Ajattelin, että tämä on koti. Olin varma, että olin tulossa tänne. Heti syntyi syvä suhde.”
Tällä matkalla Ilpo Martikaisesta tuli Siamäk Naghianille korvaamattoman tärkeä ihminen ja syvällinen ystävä. Hän korvasi jotain, jota kotimaansa ja perheensä jättänyt mies oli menettänyt.
Unohtumattoman työhaastattelun aikana Naghian ajatteli, ymmärtääkö Genelecin kultturelli väki liiketoiminnasta mitään. Hän tuli kuitenkin huomaamaan, että niissä Ilpo Martikainen oli erittäin tarkka ja hankki paljon tosiasioita liiketoiminnan johtamisen pohjaksi. Ritva, pitkäaikaisena talouspäällikkönä, tiesi syvästi jokaisen luvun takana olevaa tarinan, ja Topin syvä ja monipuolinen tekninen osaaminen oli vailla vertaansa. Kolmion toistensa täydentävä osaaminen, sivistynyt maailmankuva ja asenne sekä yhteistyöharmonia oli niin kuin kaunista musiikkia, joka leijui hiljaisuudessa. Ilpon arvoiltaan syvän kulttuuripersoonan ja taloudellisesti tarkan miehen yhdistelmä oli mielenkiintoinen ristiriita. Molemmat piirteet olivat Genelecin synnylle ja kehittymiselle välttämättömiä.”
Vahva henkinen identiteetti on johtajalle kaikkein tärkeintä. Silloin hänellä on paljon annettavaa, ja hän pystyy tekemään isoja päätöksiä.”
”Niin kuin Ilpo totesi tämän yrityksen brändiä ei ole rakennettu. Se on kehittynyt sen arvojen pohjalta. Brändin arvo on monta kertaa suurempi kuin liikevaihto. Tämä yritys on kaunis. Olen onnellinen ja syvästi kiitollinen, että saan olla vaikuttamassa maailmaan, näen sen tärkeänä”, sanoo Siamäk Naghian.