Kompakti ratkaisu 5.1 äänen tarkkailuun, hallittu suuntaavuus tuo tarkkuutta akustisesti vaativiin pieniin tuotantotiloihin. Työskentelet nopeammin, tarkemmin ja tehokkaammin kun kuuntelun laatu ei rajoita huippusuori
Ratkaisun tuotteet:
Kompakti ratkaisu 5.1 äänen tarkkailuun, hallittu suuntaavuus tuo tarkkuutta akustisesti vaativiin pieniin tuotantotiloihin. Työskentelet nopeammin, tarkemmin ja tehokkaammin kun kuuntelun laatu ei rajoita huippusuori
Ratkaisun tuotteet:
104 dB
45 Hz - 37 kHz (-6dB)
H 305 x W 189 x D 212 mm, with Iso-Pod™ (muunna tuumiksi)
109 dB
19 Hz - 150 Hz (-6dB)
H 527 x W 462 x D 363 mm, (muunna tuumiksi)
Smart Active Monitor (SAM™)
Minimum Diffraction Coaxial (MDC™)
Acoustically Concealed Woofers (ACW™)
Directivity Control Waveguide (DCW™)
Minimum Diffraction Enclosure (MDE™)
Reflex Port Design
Protection Circuitry
Intelligent Signal Sensing (ISS™)
Optimized Amplifiers
Active Crossovers
Iso-Pod™ Stand
Versatile Mountings
Bass Management
Laminar Spiral Enclosure (LSE™) Technology
Kuluneen vuosikymmenen aikana sisällöntuotannon tarve on kasvanut ennätyslukemiin maailmanlaajuisesti. Tämä on aiheuttanut suuria muutoksia tuotantoyksiköiden toimintatapoihin kasvaneen työmäärän suorittamiseksi. Kasvava osa tuotannoista tehdään entistä pienemmissä työskentely-ympäristöissä. Tämä lisää merkittävästi huoneakustisia ongelmia jolloin äänentarkkailun luotettavuus heikkenee. Äänitarkkailijan tulisi pystyä luottamaan aukottomasti kaiutinjärjestelmään, jonka tulee tuottaa värittymätöntä ja särötöntä ääntä käytetystä äänenpaineesta riippumatta.
Huolellinen elektroakustinen suunnittelu toimii perustana kaikille 1200, 8200, 8300, 7200 ja 7300 –sarjojen älykkäille tarkkailukaiutintuotteille. SAM™ järjestelmän poikkeuksellisiin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa kalibrointitoiminnallisuus Autocal™, joka mittaa ja sovittaa tarkkailukaiuttimet automaattisesti akustiseen ympäristöön kompensoiden tasoerot, viive-erot, taajuusvasteiden poikkeamat sekä subwoofereiden vaiheet.
SAM™ järjestelmiä ohjataan Genelecin Loudspeaker Manager (GLM™) ohjausverkkoa ja -sovellusta käyttäen, joka mahdollistaa äärimmäisen joustavan ja luotettavan monitorointijärjestelmän luomisen. GLM 3 on intuitiivinen tarkkailukaiuttimien hallintasovellus, joka mahdollistaa jopa 45 SAM™ -tuoteperheen tarkkailukaiuttimen ja subwooferin kytkemisen järjestelmään. Autocal™ automaattisen kalibrointitoiminnallisuuden lisäksi GLM 3 sovellus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden säätää monipuolisesti tasoja, viiveitä sekä äänenvärisuodattimia. Parametrit ja asetukset voidaan tallentaa sekä tietokoneelle, että myös jokaiseen yksittäiseen GLM™ -ohjausverkkoon liitettyyn tarkkailukaiuttimeen ja subwooferiin. Tällöin ohjausverkkoa ja sovellusta ei välttämättä tarvita varsinaista tarkkailutyötä tehtäessä.
Kaikkia SAM™ järjestelmän tarjoamia toimintoja sekä äänen väriä voidaan säätää käyttäjän tarpeiden mukaisesti. Jopa työskentelytilan ja akustisen ympäristön vaihtuessa SAM™ teknologia auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen ja johdonmukaisesti käyttäytyvän äänentarkkailujärjestelmän, joka tarjoaa neutraalin äänikuvan sekä todella alhaisen särötason.
Genelecin SAM™ -tuoteperhe tarjoaa kattavan, ratkaisukeskeisen ja älykkäästi verkottuvan järjestelmäkokonaisuuden, joka mahdollistaa sekä analogisen että digitaalisen signaalitien käyttämisen erilaisissa työskentely-ympäristöissä.
Aikaisempien koaksiaaliratkaisujen taajuusvaste on jokseekin rosoinen, mikä johtuu rakenteelle tyypillisistä diffraktio-ongelmista. Koaksiaalirakenne kuitenkin ratkaisee keskiääni- ja diskanttielementtien sijaintieroista aiheutuvat jakotaajuusalueen ongelmat. Näistä lähtökohdista on saanut alkunsa Genelecin Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaaliteknologia: Se hyödyntää aikaisempien koaksiaaliratkaisujen edut mutta se myös korjaa niiden vakavia heikkouksia.
Ensimmäinen askel on minimoida keskiäänikartion liikepoikkeamaa, joka tehdään rajoittamalla elementin toistamaa matalien taajuuksien kaistaa. Toinen haaste on välttää diffraktiota aiheuttavat akustiset epäjatkuvuuslinjat. MDC™-koaksiaalielementin perusrakenne koostuu integroidusta keskiäänikalvo – ripustus – diskanttielementti -kokonaisuudesta. Koaksiaalielementin näkyvä osa koostuu keskiäänielementin ulkoripustuksena toimivasta joustavasta pinnasta ja sen keskellä sijaitsevasta kalottidiskanttielementistä. Sisäinen rakenne liittää keskiäänikartion diskanttielementtiin ilman akustista katkoa ja MDC™-elementti liittyy koteloon saumattomasti.
Koska havaittavia akustisia katkoja diskanttielementin ja keskiäänikartion välillä ei ole, myöskään diffraktiota ei synny. Keskiäänikartion profiili on tarkoin optimoitu ja se muodostaa integroidun suuntaimen diskanttielementin akustiselle säteilylle. Elementin ulkoreuna liittyy Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntaimeen, jolla hallitaan keskiäänisäteilijän dispersiota. Taajuusvaste kuunteluakselilla sekä sivukentässä on erittäin sulava, eikä siinä ole poikkeamia. Suuntaavuuskäyttäytyminen on erittäin hallittua.
Mullistava koaksiaalirakenne parantaa äänikuvaa sekä kokonaisäänenlaatua. Se mahdollistaa erinomaisen suoran taajuusvasteen, jonka ansiosta sisällön yksityiskohtien toisto on erittäin erottelevaa ja tarkkaa.
The Ones -kolmitiekaiuttimessa on uudenlaiset Acoustically Concealed Woofer (ACW™) -bassoelementit. Kotelon etulevyn taakse piilotetut elementit säteilevät kotelon päissä olevien aukkojen kautta.
Kahden bassoelementin sijoitus laajentaa akustisesti koaksiaalisen säteilykäyttäytymisen matalille taajuuksille. Kahden toisistaan tietyllä etäisyydellä sijaitsevan bassoelementin järjestelmä käyttäytyy akustisesti matalien taajuuksien suuntaavuuden osalta yhden suuren elementin tavoin. Kahden bassoelementin järjestelmä laajentaa hallitun suuntaavuuden matalammille taajuuksille kotelon etulevyn pituuden sallimissa rajoissa.
ACW™-teknologian ansiosta bassoelementit ja kotelon aukot ovat akustisesti läpinäkymättömiä keskiääni- ja diskanttitaajuuksia toistavalle Minimum Diffraction Coaxial (MDC™) -koaksiaalielementille. Säteilyaukkojen koko on optimoitu suunnitteluvaiheessa ja niiden kaarevuus minimoi säröä.
ACW™-rakennetta hyödynnettäessä koko etulevyn pinta-alaa voidaan käyttää yhtenä jättimäisenä Maximized Directivity Control Waveguide (MaxDCW™) -suuntaimena, joka on integroitu Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -koteloon.
ACW™-teknologia tarjoaa huomattavasti suuremman kaiuttimen matalien taajuuksien suuntaavuuskäyttäytymisen kompaktissa kotelossa. Hallittu matalien taajuuksien suuntaavuus vähentää huoneen aiheuttamia haittavaikutuksia merkittävästi.
Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntain tuottaa tasaisen taajuusvasteen laajalle kuuntelualueelle.
Vallankumouksellinen Directivity Control Waveguide™ (DCW™) -teknologia parantaa huomattavasti suoraan säteilevän monitiekaiuttimen suorituskykyä.
Tavoite on sovittaa taajuusvaste ja elementtien suuntaavuus kaiuttimessa. Lopputuloksena saavutetaan erinomainen taajuusvaste sekä kaiuttimen akustisella akselilla että sivusta mitattuna.
Parantunut kontrolloitu suuntaavuus vähentää huoneheijastumia kuuntelupaikalle. Tämä parantaa stereokuvaa ja asettaa vähemmän vaatimuksia huoneakustiikalle.
DCW-teknologia parantaa elementin herkkyyttä jopa +6 dB:ä, mikä mahdollistaa suuremman kokonaisäänenpaineen vähentäen samalla säröä ja parantaen luotettavuutta.
###DCW™-suuntaimen tärkeimmät edut:
Etulevyn akustisista epäjatkuvuuskohdista syntyvä diffraktio on tyypillinen vapaasti sijoiteltavan kaiuttimen ongelma. Kotelon terävät kulmat aiheuttavat heijastuksista johtuvia toisioäänilähteitä, jotka värittävät ääntä ja heikentävät äänikuvan tarkkuutta.
Parantaakseen vapaasti sijoiteltavan kaiuttimen taajuusvasteen sekä tehovasteen tasaisuutta, Genelec on kehittänyt innovatiivisen Minimum Diffraction Enclosure (MDE™) -kaiutinkotelon, jossa on kaarevat sivut sekä pyöristetyt kulmat. Poikkeuksellisen tasaisen taajuusvasteen lisäksi kotelorakenteella saavutetaan erinomaiset äänikuvaominaisuudet.
Kompaktin ja tyylikkään ulkoasun saavuttamiseksi kotelon materiaaliksi on valittu painevalettu alumiini, joka mahdollistaa kotelon kokoon suhteutettuna suuren sisätilavuuden bassoelementin herkkyyden maksimoimiseksi. Alumiini on kevyttä, jäykkää ja hyvin vaimentavaa, joten se on erinomainen materiaali ohutseinäisen ja akustisesti "kuolleen" kotelon valmistamiseen. Alumiinikotelo suojaa tehokkaasti elektromagneettiselta säteilyltä ja se toimii myös vahvistimien jäähdytyselementtinä. Kotelo valetaan kahtena kappaleena, jolloin se pystytään avaamaan helposti esimerkiksi huoltoa varten.
Directivity Control Waveguide (DCW™) -suuntain integroidaan MDE™-koteloon hallitun suuntaavuuden saavuttamiseksi. Vakiosuuntaavuuden alarajataajuus määräytyy suuntaimen koon perusteella, jolloin suuremmalla suuntainpinta-alalla saavutetaan hallitumpi suuntaavuuskäyttäytyminen. Hallittu sivukenttäsäteily mahdollistaa suuren käyttökelpoisen kuuntelualueen, mikä on erittäin tärkeää monikanavaisessa äänentarkkailussa. Hallittu suuntaavuus vähentää myös rajapintaheijasteiden merkitystä, jolloin monitorointijärjestelmä toimii johdonmukaisesti erilaisissa akustisissa ympäristöissä.
Genelec käytti bassorefleksirakennetta jo ensimmäisessä tarkkailukaiuttimessaan S30:ssa vuonna 1978. Genelec on siitä lähtien tutkinut ja kehittänyt refleksiputken suorituskykyä sekä tehokkuutta. Kehitystyön tavoite on ollut parantaa bassotoiston ulottuvuutta ja äänenpainekapasiteettia erinomaisen matalien taajuuksien artikulaation ja tarkkuuden tuottamiseksi.
Sekä bassoelementti että refleksiaukko vaikuttavat refleksikotelon kokonaissäteilyyn. Suurin osa säteilystä on lähtöisin elementistä, mutta refleksikotelon resonanssitaajuudella elementin liikepoikkeaman amplitudi on pieni, jolloin suurin osa säteilystä tulee aukosta.
Virtausnopeuden minimoimiseksi putken poikkipinta-alan täytyy olla suuri. Kaiutinkotelon koko rajoittaa usein refleksiputken pituutta.
Pitkä kaareva refleksiputki maksimoi ilmavirtauksen, jotta kaiutin pystyy tuottamaan syvän bassotoiston ilman kompressiota. Putki päättyy leveään pyöreäreunaiseen aukkoon, joka sijaitsee kotelon takana minimoiden putken virtausääniä ja tuottaen erinomaisen bassoartikulaation.
Putken kaareva muoto on tarkoin suunniteltu ja se vähentää virtausääniä, kompressiota ja säröä. Putken sisäpään muotoilu minimoi suorille refleksiputkille tyypillisiä yskähdysääniä ja turbulenssia.
Huolellisesti suunniteltu refleksiputken rakenne vähentää bassoelementin liikepoikkeamaa ja parantaa matalien taajuuksien toiston lineaarisuutta sekä äänenpainekapasiteettia.
Kriittisissä audiotuotantoympäristöissä on ratkaisevaa, että monitorointijärjestelmä on luotettava ja aina käytettävissä. Yksi tärkeimmistä syistä Genelecin menestykseen lähetystarkkaamokäytössä on tuotteidemme luotettavuus. Luotettavuuden takeena on sisäinen suojapiiri, joka on ollut kaikissa tuotteissa vuodesta 1978 lähtien.
Suojapiiri ehkäisee elementtien vikatiloja havaitsemalla signaalitasoja. Mikäli signaalissa esiintyy yhtäkkisiä piikkejä tai jatkuvia liian korkeita tasoja, suojapiiri laskee signaalin tasoa automaattisesti. Suojapiirin toiminta ei luonnollisestikaan vaikuta äänenlaatuun millään tavalla työskenneltäessä kaiuttimen määritellyissä käyttöolosuhteissa. Se vain ehkäisee signaaleja rikkomasta kaiutinta.
Genelec kehitti vuonna 2013 Intelligent Signal-Sensing -piirin, joka täyttää sekä ErP-direktiivin vaatimukset että Genelecin omat direktiiviä tiukemmat vastuullisuusvaatimukset.
ISS™-piiri seuraa kaiuttimien signaalinsyöttöä ja havaitsee, milloin signaali on käytössä. Jos ISS-piiri ei havaitse audiosignaalia hetkeen, se asettaa kaiuttimen valmiustilaan, jossa kaiuttimen virrankulutus on alle 0,5 wattia. Kun syöttösignaali havaitaan, kaiutin kytkeytyy päälle itsestään. Kaiutinjärjestelmä alkaa siis säästää sähköä heti, kun työskentely katkeaa.
Jokaisen kaiuttimen taustalevyssä on huonevasteen säätimien vieressä ISS Disable -kytkin. Kun päävirtakytkin on asennossa ON, ISS™-toiminto on oletusarvoisesti päällä.
Jos ISS-toimintoa ei haluta käyttää, se voidaan poistaa käytöstä kääntämällä ISS Disable -kytkin asentoon ON. Tällöin kaiuttimen virransyöttöä ohjataan päävirtakytkimestä.
Päävirtakytkin katkaisee kaiuttimen virransyötön kokonaan.
Elektroniset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistan osiin, jotka voidaan ohjata erillisiin vahvistimiin. Vahvistimet on liitetty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin muuntimiin.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa aktiivinen jakosuodin tarvitsee kaksi vahvistinta: yhden bassoelementille ja toisen diskanttielementille. Vahvistimet liitetään suoraan aktiivikaiuttimien elementteihin, jolloin vahvistimien kuormitus on tunnettu ja yksinkertaisempi. Jokaisella elementtikohtaisella vahvistimella on vain rajallinen taajuusalue, jota se vahvistaa (vahvistin sijoitetaan aktiivisen jakosuotimen taakse), mikä yksinkertaistaa rakennetta.
Aktiiviset jakosuotimet jakavat audiosignaalin taajuuskaistoihin, jotka ohjataan erillisiin tehovahvistimiin. Vahvistimet on kytketty kyseiselle taajuuskaistalle optimoituihin kaiutinelementteihin.
Aktiivikaiuttimissa käytetään sekä digitaalisia että analogisia jakosuotimia. Genelecin digitaalisissa aktiivijakosuotimissa on myös muita signaalinkäsittelytoiminnallisuuksia, kuten elementtien suojaus, lentoaikakompensointi ja taajuuskorjaus.
Genelecin analogisissa aktiivijakosuotimissa perustuu elektronisiin komponentteihin, jotka käsittelevät matalatasoista signaalia ennen tehovahvistusta. Aktiiviset jakosuotimet eroavat toimintaperiaatteeltaan passiivisista jakosuotimista, joissa käsitellään voimakkaita signaaleja, suurta virtaa ja toisinaan myös suurta jännitettä.
Tyypillisessä kaksitiekaiuttimessa tulosignaali jakosuodatetaan kahdelle erilliselle tehovahvistimelle, joista toinen ohjaa bassoelementtiä ja toinen diskanttielementtiä.
Vaikka vapaasti seisovien kaiuttimien alle suositellaan yleisesti tukevia jalustoja, on varsin yleistä että kaiuttimet sijoitetaan suoraan pöydälle tai äänipöydän mittarisillalle. Tällaisesta sijoituksesta aiheutuu kuitenkin haitallisia lieveilmiöitä: Kaiuttimen suuntaus kohti kuulijaa on vaikeaa ja kaiuttimen sekä alustan välille syntyy haitallisia mekaanisia värinöitä. Kaiuttimen ollessa pöydällä työtasosta aiheutuu heijastumia, jotka aiheuttavat kampasuodinilmiöstä johtuvaa taajuusvasteen vääristymistä.
Genelec on kehittänyt näiden ongelmien ratkaisemiseksi tehokkaan ja käytännöllisen Isolation Positioner/Decoupler (Iso-Pod™) -alustan, joka kiinnitetään jousella kaiuttimen alumiinikoteloon. Alusta on valmistettu joustavasta kumimaisesta materiaalista. Tukevasti sekä pysty- että vaaka-asentoon Iso-Pod-alustan päälle asettuvaa kaiutinta voidaan kallistaa ±15 asteen kulmaan. Kaiuttimen akustinen akseli voidaan kohdistaa tarkasti kohti kuuntelijaa säätämällä kaiuttimen kulmaa Iso-Pod-alustan päällä.
Mekaaniset eristys- ja vaimennusominaisuudet vähentävät tukipinnoista syntyvän haitallisen värähtelyn aiheuttamaa keskiäänen värittymistä.
Innovatiivinen Iso-Pod™-alusta on oleellinen osa Genelecin kaiutinmuotoilua ja se tarjoaa huomattavia käytettävyyteen sekä äänenlaatuun vaikuttavia etuja.
Genelecin kaiuttimissa on monipuoliset ripustusmahdollisuudet, jotka tekevät asennuksesta helppoa kaikissa kohteissa. Oikein sijoitetut kaiuttimet käyttäytyvät ihanteellisesti erilaisissa käyttöympäristöissä.
Laaja lisävarustevalikoimamme ja painevalettujen alumiinikoteloiden takalevyihin integroidut kiinteät M6-kiinnityspisteet tarjoavat ratkaisun useimpiin asennustilanteisiin. Pienissä kaiutinmalleissa kotelon pohjassa on 3/8-tuuman kierreinsertti, jota käyttäen kaiutin voidaan asentaa tukevaan mikrofonitelineeseen tai jalustaan. Suuremmissa ja painavammissa malleissa on M10-kiinnityspisteet. Lattiatelineisiin on saatavilla myös mallikohtaiset Iso-Pod jalusta-adapterit, joiden avulla saavutetaan kattavat säätömahdollisuudet sekä hyvä mekaaninen eristys kaiuttimen ja jalustan välille.
Näiden ominaisuuksien ansiosta tuotteitamme käytetään nykypäivänä ammattikäyttökohteiden lisäksi sekä julkistiloissa että kotikohteissa kaikkialla maailmassa.
Bassonhallinnan periaate on, että pääkanavien ja Low Frequency Effect (LFE) -kanavan bassosisältö ohjataan ja toistetaan vain niitä käsittelemään kykenevistä kaiuttimista eli joko pääjärjestelmäkaiuttimista tai yhdestä tai useammasta alabassokaiuttimesta.
Stereoäänentoistossa tulee toistaa signaalit 20 hertsistä 20 kilohertsiin. Suuret monitietarkkailukaiutinjärjestelmät toistavat tällaiset laajat taajuuskaistat tasaisesti. Monikanavaisten äänentoistojärjestelmien, ammattimaisten äänentoistojärjestelmien ja kotiäänentoistojärjestelmissä on pystyttävä toistamaan jokaisen kanavan taajuudet 20 hertsistä 20 kilohertsiin. Se vaatii pääkaiuttimien, alabassokaiuttimien ja jakosuodinelektroniikan yhteistoimintaa.
Bassonhallintajärjestelmä käyttää joko analogisia elektroniikkapiirejä tai ohjelmistopohjaista suodatusta, joka suodattaa matalien taajuuksien informaation pääkanavilta ja ohjaa sen yhteen tai useampaan alabassokaiuttimeen.
LFE-kanavaa voidaan monitoroida myös alabassokaiuttimen kautta ja lisätä muiden pääkanavien mataliin taajuuksiin. Siksi bassonhallinnan tärkein tavoite on taata kaikkien kanavien koko taajuuskaistan tarkka monitorointi.
Viime vuosikymmenen aikana subwoofereihin kohdistuneet akustiset vaatimukset ovat konkreettisesti kasvaneet sellaisiksi, etteivät perinteiset suunnitteluperiaatteet enää riitä. Alan markkinajohtajien velvollisuus on tehdä rohkeita kokeiluja parhaan mahdollisen suorituskyvyn saavuttamiseksi.Genelecin insinöörit hyväksyivät heille asetetun haasteen useiden vuosien kokemuksella akustiikan tutkimuksesta ja tietotaidosta. LSE™ Laminar Spiral Enclosuren kaareva muoto on tulosta heidän työstään.
Spiraalimaisella rakenteella voidaan bassorefleksikaiuttimessa kriittinen putki integroida muuhun kotelorakenteeseen tavalla, joka perinteisssä suorakaiteenmuotoisessa kotelossa olisi mahdotonta. LSE™ -rakenteella voidaan tilavuudeltaan suhteellisen pieneenkin koteloon rakentaa pitkä ja pinta-alaltaan suuri ja samalla kertaa muuttuvaprofiilinen refleksiputki, jonka virtausominaisuudet säilyvät lineaarisina hyvinkin suurilla äänenpaineilla ja matalilla taajuuksilla. Myös putken päät voidaan muotoilla virtausteknisesti edullisesti, ja virtausääniä vähentää edelleen se rakenteesta johtuva etu, ettei putken kotelon seinänä jatkuva sivu käytännössä pääty lainkaan.
The Classic 8000 Series monitors have an analogue input. The 7200 Series SAM subwoofers have AES/EBU digital outputs only. However, other 7300 Series SAM subwoofers have analogue inputs and outputs and can be used also with analogue monitors.
We do not recommend mixing Classic 8000 Series monitors with SAM™ Monitors.
If the analogue input sensitivity of 8000 Series and SAM™ Series monitors are the same, Genelec SAM™ Monitors exhibit a slightly larger latency (< 5 ms) than 8000 Series monitors. Therefore Classic 8000 Series and SAM™ Series monitors should not be mixed in a stereo pair or multichannel setup.
However, it is okay to mix the Classic 8000 Series monitors with SAM™ Subwoofers. Any Classic 8000 Series monitors can be used with SAM™ Subwoofers, in any stereo or multichannel setup.
Genelec monitors are calibrated flat in anechoic free field conditions. When the monitor is placed in a room close to walls or other boundaries, the low frequency output of the monitor increases. To achieve a flat low frequency response an adjustment of typically -4 dB on the bass tilt control is used. Genelec also provides a bass roll-off control to compensate for any remaining excessive LF energy around the low cut-off frequency.
Genelec GLM AutoCal can implement a more precise compensation after measuring the acoustic effects produced by the monitor’s installation location.
Differences in room reverberation time and listening distance can lead to changes being required in the treble region so treble tilt is fitted to most of the models in the Genelec range.
In three-way monitors and large main systems there are additional driver controls for the bass level, mid level and treble level which enable very fine adjustment of the frequency response so that the monitors can be placed in many different listening environments, whilst still achieving a consistent and neutral sound reproduction.
The best way to set the room response controls of a Genelec monitor is by taking an acoustical measurement at the listening location, using a measurement system for those products that offer local controls (DIP switches) on the monitor or subwoofer, or by using GLM AutoCal for the SAM™ (Smart Active Monitoring) products.
"These studio monitors pack a serious amount of technology into a very compact package. Can all this tech combat the issues associated with powerful rear ported designs and can the GLM™ 3 system cope with a truly dreadful set of listening circumstances?"
The Production Expert's comprehensive review "Genelec 8331 SAM & 8341 SAM "The Ones" Studio Monitors & GLM™ 3 - Do They Re-Write The Rule Book?" does not only list the pros and cons, but also describes the user experience of the products.
The review was published in August 2018.
The test review of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.
The test review of amazona.de "TEST: GENELEC 8331 A, AKTIVE DSP STUDIOMONITORE" is written by Raphael Tschernuth and it was published in October 2015. It is in German.
Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The review is written in German and it was published in August 2018.
Proaudio.de website's online review of Genelec 8331A studio monitor and GLM kit. The review is written in German by Erol Ergyn, and it was published on 7th August, 2018.
fairaudio HiFi-Magazin's (DE) online review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review is written in German. Published in April 2018.
fairaudio HiFi-Magazin's (DE) online review "Test: Genelec 8331A Aktivlautsprecher - Finnische Bonbons" was published online on 23th April, 2018. It is written by Nick Mavridis.
Read the full review in German: fairaudio: 8331 Review.
"Genelec hat vor kurzem zwei sehr kleine 3-Wege-Coaxial-Monitore ihrer Serie "The Ones" vorgestellt. Mit gleich zwei kleineren Geschwistern zur Genelec 8351 bringen die Finnen die fürs kleinste Gehäuse komplett neu konzipierten Varianten 8341 und 8331 auf den Markt. Lohnt sich die Anschaffung? Im bondeo-Test wird das kleinste Modell, die Genelec 8331A auf den Prüfstand gestellt."
-Patric Louis, the author of the review article
Bonedo Magazin's (DE) online review "Genelec 8331A Test - 3-Wege-Koaxial-Studio-Monitor" of 8331 studio monitor. The review was published in March 2018, and is written by Patric Louis. It is available in German language.
Read the full review here.
"Two new 3-way coaxial monitors to fit any room—and software to ease the process."
Recording Magazine's (US) review of Genelec 8341 and 8331 studio monitors and GLM 3 software written by Paul Vnuk Jr. and Mike Metlay. The review was published in March 2018.
Read the full review: Recording Magazine 8331, 8341, and GLM 3™ Review
LowBeats Online-HiFi-Magazin's (DE) review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review is written in German and it was published in February 2018.
LowBeats Online-HiFi-Magazin's (DE) review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review is written in German and it was published in February 2018.
Read the full review: LowBeats Online-HiFi-Magazin 8331 Review
Stereo Sound Online Magazine's (JP) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. The review is written in Japanese and it was published in November 2017.
Stereo Sound Online Magazine's (JP) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. The review is written in Japanese and it was published in November 2017.
Read the full review: Stereo Sound 8331 & 8341 Review
The Sound & Recording magazine's review (JP) "Double Woofer Coaxial 3 Way Monitor with DSP Correction Function" was published in 2017. It is written in Japanese.
The Sound & Recording magazine's review (JP) "Double Woofer Coaxial 3 Way Monitor with DSP Correction Function" was published in 2017. It is written in Japanese.
Read the full review here.
MusicTech Magazine's (GB) review of 8331 and 8341 SAM™ Studio Monitor. Published in November 2017.
MusicTech magazine's review of Genelec 8331 and 8341 studio monitors. The review is written by Andy Jones and it was published on MusicTech's website in November 2017.
"The 8331s are the smallest in the range of Genelec’s point source monitor range it calls The Ones. Here, Stephen Bennett gives Audio Media International his expert opinon about these small but mighty speakers."
Audio Media International's (GB) review of 8331 SAM™ Studio Monitor. The review was published in November 2017.
Read the full review: Audio Media International 8331 Review
"The culmination of years of R&D, these revolutionary new speakers offer performance way beyond what you’d expect from their size."
-Hugh Robjohns, the author of the review article
Sound on Sound Magazine's (UK) review of 8331, 8341 and 8351 SAM™ Studio Monitor. Written by Hugh Robjohns. Published July 2017.
Read the full review: Sound on Sound 8331, 8341 and 8351 Review
"Collectively, the three monitors make up The Ones, a range combining the best of coaxial and point source to create what Genelec is calling Ultimate Point Source. Resolution speaks to Aki Mäkivirta to find out more."
Resolution Magazine Monitoring Supplement's (GB) review of The Ones. Published May 2017.
Read the full review: Resolution Magazine/Monitoring Supplement The Ones Review