BGA:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Qu Lu
Hei, nimeni on Qu Lu. Qu on sukunimi ja Lu etunimi.
Työskentelen markkinointi- ja viestintäpäällikkönä Genelecin Kiinan tytäryhtiössä, joka tunnetaan nimellä BGA (Beijing Genelec Audio). Tämä on jo kymmenes vuoteni yrityksessä, ja voin rehellisesti kertoa, että en aluksi odottanut pysyväni täällä näin kauaa. Koulutustaustani vuoksi olin alun perin ajatellut urani liittyvän studiosuunnitteluun ja äänituotantoon. Tästä syystä pitkä ja antoisa urani Genelecillä on ollut ihana yllätys.
Vuonna 2012 valmistuin Kiinan viestintäyliopistosta äänitystaiteen maisteriksi. Sain työharjoittelun aikana kokemusta niin studionauhoituksista, live-konserttien taltioinneista, kuin TV-lähetysten ja elokuvien jälkituotannosta. Siellä myös opin, että Genelecin monitorit ovat erittäin suosittuja ammattilaisstudioissa. Se olikin ainoa asia, jonka tiesin tästä yrityksestä ennen kuin tapasin tulevat työkaverini.
Kerroin työhaastattelussa Feng Hanyingille (Genelec Kiinan maajohtaja) ja Helle Yangille (Genelec Kiinan logistiikka- ja toimistopäällikkö), että rehellisesti sanottuna en tiedä tästä yrityksestä tai myynnin ja markkinoinnin alasta paljoakaan. Muistan selvästi kysyneeni heiltä, olivatko he varmoja, että he haluavat palkata minut, ja Feng sanoi ystävällisesti: "Kokeile". Niin minusta tuli tiimin kolmas jäsen. Aika pian minun palkkaamiseni jälkeen mukaan tulivat myös Jack Wu ja Sophia Deng. Myöhemmin yritys on kasvanut hämmästyttävän paljon, ja tiimissämme on jo yli kymmenen henkilöä.
Olen kasvanut tähän rooliini pikkuhiljaa, sillä aluksi autoin asiakaspalvelun ja teknisen tuen puolella, kunnes levitin siipiäni ja keskityin Pro Audio -segmentin markkinointiin. Siitä hetkestä lähtien tuntui, että yhdessä kollegoideni kanssa ylitimme jatkuvasti myyntirajoja ja avasimme uusia ovia toisensa perään. Vuonna 2013 ryhdyimme toden teolla hyödyntämään online- ja sosiaalisen median markkinointia, ja pysyimme hyvin mukana sen vauhdikkaassa kasvussa.
Kolme vuotta myöhemmin aloimme kuvata dokumenttielokuvia Kiinan ääniteollisuuden avainhenkilöistä ja heidän uskomattomista tarinoistaan. Jokainen video on kerännyt kymmeniä tuhansia katselukertoja. Muita henkilökohtaisia suosikkejani tiimiprojekteistamme ovat The Ones Smart Active Monitorien ikoninen lanseeraustilaisuus UCCA:ssa, joka on Kiinan johtava nykytaiteen keskus, sekä hyvän vastaanoton saanut Immersive Audio -seminaarimme, johon osallistui yli 500 alan ammattilaista.
Työmme on sekä haastavaa että mielenkiintoista, ja pidän siitä todella paljon, vaikka tietenkin minua välillä jännittää, kun kokeilemme uusia asioita ja hyppäämme tuntemattomaan. Mutta kun olemme onnistuneet, sanon usein itselleni: "Vau, me todella teimme sen!" Ja rehellisesti sanottuna, noina hetkinä tunnen, että tiimimme on todella hyvä.
Kun olimme uusi tulokas Kiinan Home Audio -markkinoilla, kohtasimme paljon kysymyksiä, kuten "Mitä hyvää aktiivikaiuttimissa on?" tai "Kuulostavatko studiomonitoreihin perustuvat mallit todellakin hyvältä kotona?" Tämän luonnollisen uteliaisuuden tyydyttämiseksi päätimme avata Genelec Experience Centerin China World -kauppakeskukseen Pekingiin. Kuten Genelecin muissakin ympäri maailmaa sijaitsevissa demohuoneissa, kutsuva kuunteluympäristö tarjoaa ihmisille mahdollisuuden kokeilla kaiuttimiamme ja kuulla niiden laatu itse.
Viime aikoina olemme keskittyneet parantamaan jo ennestään arvostettua käyttäjäkokemustamme kehittämällä asiakkuudenhallintajärjestelmäämme (CRM) ja ottamalla käyttöön kätevän mobiilisovelluksen. Järjestelmä auttaa nopeasti kasvavaa, kymmenistä tuhansista Genelec-tuotteiden omistajista koostuvaa joukkoa Kiinassa, ja se on suuri ylpeyden aihe tiimillemme.
Joka vuosi haluamme muistaa VIP-asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme erityisellä uudenvuodenlahjalla. Tälle vuodelle se oli hieno pöytäkalenteri, jossa jokaiselle päivälle oli eri pro-audiotermin lyhenne, kuten SPL, DSP tai LUFS. Idea syntyi eräällä lounastauolla ja halusimme kaikki toteuttaa sen, mutta oli jo marraskuu ja aika meinasi käydä vähiin. Kahdeksan kollegaani teki hurjasti töitä yhdessä, löysi satoja lyhenteitä ja loi niille englanninkieliset selitykset. Mahdottomalta tuntunut tehtävä saatiin valmiiksi parissa päivässä. Valmiista kalenteristamme tuli paljon enemmän kuin pelkkä lahja – se oli myös kuuma puheenaihe sosiaalisessa mediassa!
Täytyy sanoa, että tiimimme Kiinassa on ainutlaatuinen ja lahjakas – ryhmä ihmisiä, jotka kaikki ovat halukkaita oppimaan, kehittymään ja ottavat vastaan haasteita suurella innolla. Kollegani inspiroivat minua, ja he antavat minulle luottamuksen ja vapauden tunteen, jota tarvitsen, kun olemme kokeilemassa uusia ideoita. Olen erittäin onnellinen mahtavista työkavereistani, ja minulla on paljon upeita muistoja heidän kanssaan.
Kun aloitin Genelecillä, huomasin, että ihmiset täällä kommunikoivat keskenään hyvin tasa-arvoisesti, olivatpa he titteleiltään toimitusjohtajia, päälliköitä tai teknikoita kokoonpanossa. Täällä ikäsi ja asemasi eivät vaikuta sanojesi arvoon. Muistan vieläkin, kun tapasin ensimmäisen kerran yrityksen perustajan Ilpo Martikaisen. Hän istuutui minua vastapäätä Genelecin tehtaan kahvilassa Iisalmessa. Silloin ajattelin itsekseni: "Kuinka minulla, uudella työntekijällä, on tämä kunnia?", ja hämmästyin vielä enemmän, kun hän halusi keskustella kanssani yrityksen alkuajoista, Euroopan talouden heilahteluista ja hänen liiketoimintafilosofiastaan. Hän vei minut kierrokselle Genelec-museoon ja esitteli monia vanhoja kaiuttimien prototyyppejä. Muistan, kuinka hänen äänensävynsä oli niin rauhallinen, aivan kuten suuri järvi, joka näkyy tehtaan ikkunoista.
Genelecillä kaikkien ideoita arvostetaan. Yksi monista tarinoista, jotka todistavat tämän, on kokemukseni erään kahvitauon aikana Iisalmessa, kun istuin Genelecin vanhemman teknisen asiantuntijan vieressä. Hän on alallamme todellinen guru, jonka kirjoituksia ja luentoja olen käynyt läpi yliopisto-opintojeni aikana. Yllätyksekseni hän kääntyi minuun päin ja kysyi: "Mihin minun pitäisi mielestäsi keskittyä tulevassa seminaaripuheessani Pekingissä?" Mietin mielessäni, että haluaako hän todella kuulla minun mielipiteeni, mutta kerroin kuitenkin epäröivästi ajatuksiani. Hän kuunteli ja keskusteli niistä mielellään kanssani, ja kertoi, että hän todella toivoi voivansa vastata kiinalaisten asiakkaiden tarpeisiin ja tukea BGA:n liiketoimintaa.
Olen aina ihaillut Genelecin T&K-tiimiä, koska he antavat yhä edelleen valtavan panoksen akustiikan tieteenalalle. Genelecin ainutlaatuisimpien teknologioiden ja tuotteiden kohdalla on tehty työtä vuosikausien ajan, ennen kuin ne on lanseerattu. Ne ovat todella uraauurtavia, haastavan ja pitkäjänteisen työn tuloksia, ja monet näistä ideoista ovat vaikuttaneet laajasti studiomonitoroinnin kehitykseen. Tunnen olevani etuoikeutettu saadessani olla osa tämän yrityksen tarinaa.
Genelec kunnioittaa luontoa kaikissa toimissaan. Sitä ei voi tuntea paremmin missään muualla kuin Iisalmen pääkonttorissa, jonka ensikohtaaminen oli mielestäni kuin sadusta. Kun lentokoneemme oli laskeutumassa, melkein itkin, koska Suomen järvet saarineen näyttivät niin kauniilta, ja kun bussimme kulki metsien läpi kohti Genelecin järvenrantatonttia, hämmästelin - "Onko tämä todella tehdas?"
Kun osallistuin ensimmäistä kertaa yrityksen linjauspalaveriin Iisalmessa, huomasin, että ihmiset ovat aidosti huolissaan ilmastonmuutoksesta. Materiaaleja pyritään vähentämään, käyttämään uudelleen ja kierrättämään kaikin tavoin, ja yritys pyrkii saamaan kaiken sähkön uusiutuvilla energianlähteillä, kuten tehtaan omilla aurinkopaneeleilla. Tämä filosofia on niin hieno ja se yhdistää yrityksen kaikkia työntekijöille. Tuon kokouksen ja tehtaalla vierailun seurauksena olen täyttänyt parvekkeeni Pekingissä kasveilla, ja kasvatan niitä lisää joka vuosi. Kun seuraavan kerran vierailen tehtaalla kesäaikaan, haluan kävellä keskiyön auringossa, vaikka kuinka monta hyttystä olisi kimpussani!
Genelec on ainutlaatuinen yritys, kuten myös sen markkinointi. Se on pysynyt totuudenmukaisena ja nöyränä maailmassa, jossa markkinointitemput ja liioittelu ovat yleisiä. Minun mielestäni markkinointimme on luovaa totuuden käyttöä. Se on oivalluksia, asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä ja kommunikointia. Minusta markkinointi on monella tapaa kuin äänitys- ja miksaustyö. On ymmärrettävä ja kunnioitettava teosta ja osallistuttava asiakkaan tarinaan. Saatat joutua auttamaan asiakasta löytämään jotain, jota hän ei edes tiennyt tarvitsevansa. Viimeistelty lopputulos voi olla jopa odotuksia parempi, aivan kuin täydellinen musiikkitaideteos studiolla.
Kymmenen vuotta sitten tiesin hyvin vähän kaikesta siitä, mitä juuri kerroin tarinassani, mutta luulen kuitenkin, että ennustin yhden asian oikein. Sinä päivänä, kun päätin hyväksyä Genelecin työtarjouksen, soitin Fengille ja sanoin: "Haluan kasvaa tämän yrityksen mukana".
Nyt kun katson taaksepäin, luulen, että juuri niin tapahtui.
Terveisiä työkaverilta:
Kun tapasin Lun ensimmäisen kerran, hän oli juuri valmistunut yliopistosta, ja hän oli innostunut niin musiikista, äänityksestä kuin kaikesta muustakin audioalalla, mutta tulevasta urastaan hän oli hieman epävarma. Kymmenen vuoden jälkeen tuo epävarmuus on vaihtunut suureksi intohimoksi, ja Genelec ja Lu ovat luoneet yhdessä upean tarinan. Hänestä on tullut loistava brändilähettiläs Kiinassa, sillä hänellä on fantastinen määrä tietoa, sekä rento ja miellyttävä persoona.
Lu on työssään erittäin käytännöllinen. Hän on aina kehittelemässä tai kokeilemassa jotain uutta, ja hän kiinnittää paljon huomiota yksityiskohtiin. Hänellä on todella suuri sydän, eikä hän koskaan pelkää haasteita tai takaiskuja. Hän osoittaa aina hämmästyttävää kärsivällisyyttä ohjatessaan tiimitovereitaan. Lu on kuin lempeä, virkistävä tuuli, joka puhaltaa tyyneyttä ympärilleen. Hänen iloisuutensa tarttuu ja näkyy kaikkialla, kuten myös hänen rakkautensa kasveja, kissoja ja musiikkia kohtaan.
Työkaverisi, Jack Wu